Ui gezond en vol vitaminen

Uien zijn gezond, uit onderzoek is gebleken dat een ui een hoog gehalte aan quercetine, welke je lichaam helpt beschermen tegen hart en vaatziekte. Quercetine is een antioxidant die ook veel voorkomt in thee, rode wijn en appels.

Daarnaast bevatten uien veel antioxidanten welke vrije radicalen onwerkzaam maken. Vrije radicalen spelen onder andere een rol bij het veroorzaken van verschillende soorten kanker. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor voldoende beschikbare antioxidanten. Vitamine C, vitamine E en bètacaroteen zijn bekende voorbeelden. Uien bevatten wel vijf tot 10 keer zoveel antioxidanten als andere groenten.

Ook bevat een ui, net als alle andere groentesoorten, weinig calorieën en geen vet. Met een extra uitje door de sla, of wat gefruite uienringen bij het vlees voeg je dus wel veel smaak, maar nauwelijks calorieën toe. Tevens bevat 100 g ui net zoveel vezels als 1 snee bruinbrood.

Meer weten over de ui? Kijk op http://programma.groentenenfruit.nl/ui (tevens bron).

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten